Linkbuilding was het grote geheim achter het succes van SEO (Search Engine Optimization). Maar hoe belangrijk is het Linkbuilding nog? En is het überhaupt nog effectief? Hoe krijg je dan meer populariteit aan jouw website? In deze blog leg ik het je graag uit.

Linkprofiel in kaart brengen

Enkele jaren geleden wilden iedereen zoveel mogelijk linkjes. Linkjes op startpagina's, op irrelevante websites en linkjes op andere linkfarms. Helaas kunnen deze linkjes je nu alleen maar schade toebrengen.

Mijn advies is om je linkprofiel in kaart te brengen en eens kritisch te kijken naar deze linkjes.

Het in kaart brengen van je linkprofiel betekent onder andere antwoord krijgen op:

  • Zijn de links relevant?
  • Zijn er linkjes op linkfarms?
  • Zitten er betaalde linkjes tussen?
  • Heb je links uitgewisseld met een andere website?
  • Zijn er linkjes die verkeer binnen brengen?

De links die én relevant zijn én verkeer naar jouw website brengen blijven waardevolle linkjes. De rest van de links kun je het beste verwijderen.

 

Zijn links nog belangrijk?

Ja. Links blijven van belang voor de website. Echter zijn links niet meer het belangrijkst. Dat is in tegenstelling tot wat sommige "experts" beweren. Die houden hiermee vaak een grotere vis voor dan het werkelijke resultaat. Zo hebben wij onlangs een website in ledverlichting gelanceerd voor een klant. Ze hebben nog geen externe links naar hun website, maar staan wel binnen 2 maanden met verschillende veelgebruikte zoekwoorden op de eerste pagina in Google. Linkjes kunnen je wel nog hoger brengen in Google, maar daar moet de focus niet op liggen.

 

Linkbuilding 3.0

Zoals ik al eens eerder schreef in mijn blog over de toekomst van SEO en Google is de toekomst: Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Dit geldt ook voor Linkbuilding. Blijf je zelf en zorg ervoor dat mensen vrijwillig naar jou willen linken.
Zorg ervoor dat je interessant bent en iets interessants te vertellen hebt en dat men daarom naar je willen linken. Dit wordt ook wel linkbaiting genoemd.

 

Hoe krijg je meer links naar jouw website?

Er zijn meerdere manieren om meer links te krijgen. Vier gratis tips op een rijtje:

  • Bloggen. Schrijf over interessante ontwikkelingen, onderzoeken, etc. Als het artikel interessant genoeg is, komen de linkjes vanzelf. Een goede reden om eens te gaan bloggen.
  • Fora. Praat mee op verschillende fora. Praat niet alleen mee om jezelf te promoten, maar wees oprecht en neem deel aan discussies. Natuurlijk is het dan geen probleem om af en toe te vertellen dat je een blog hebt geschreven over één van de vragen of discussies. Als deze blog werkelijk aansluit, dan bestaat er de mogelijkheid dat er verder over je gepraat wordt of gelinkt.
  • Social Media. Wees actief op social media, Twitter, Facebook en Google+. Ook hier moet je niet de verkoper uithangen. Neem echt deel in gesprekken en plaats af en toe een link naar jouw blog. Blogs worden via social media snel opgepakt. Mijn ondervinding is dan ook dat dit de meest effectieve manier is om linkjes te krijgen.
  • Plaats video's. Wanneer je interessante video's maakt, is het virale effect vaak groter dan blogs. Men kijkt en luistert liever, dan dat ze lezen.

De conclusie is dan ook, deel zo veel mogelijk kennis met iedereen en zorg ervoor dat je interessant wordt en blijft!

Wil je graag hulp bij het analyseren van jouw linkprofiel? Neem dan contact op met me.